Сікорський у назві університету

КПІ присвоїли ім'я авіаконструктора Ігоря Сікорського.

Сикорский 

   Київському політехнічному інституту присвоєно ім'я відомого авіаконструктора Ігоря Сікорського. Про це йдеться у розпорядженні Міністерства освіти.

   Офіційна назва тепер звучить так: Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського".

      Ігор Сікорський — український, російський та американський авіаконструктор.

   Творець першого у світі чотиримоторного літака "Російський витязь" (1913 р.),

   важкого чотиримоторного бомбардувальника і пасажирського літака "Ілля Муромець" (1914-й),

  трансатлантичного гідроплана, серійного вертольота одногвинтової схеми (США, 1942 р.)

  Кілька фактів з життя Ігоря Сікорського.

  Дідусь Ігоря Сікорського був українським православним священиком. Протоієрей Олексій Сікорський служив у селі Антонівка, поблизу міста Сквира Київської губернії, де у нього народився син Іван. Згодом батько Алексій був настоятелем одного з київських храмів.

  Батько Іван Олексійович Сікорський до вступу в університет навчався в Київській семінарії. Але  став не священиком, а видатним вченим-медиком. Доктор медицини, професор Університету ім. Св. Володимира Іван Сікорський отримав світову популярність завдяки численним роботам по психіатрії, загальної психології та нервово-психіатричної гігієни. Він написав більше сотні праць, у тому числі підручник про виховання дітей для студентів,який перевидавався багато разів.

 Заходом наукової кар'єри Івана Сікорського стала участь в якості експерта в «справу Бейліса». Саме він припустив ритуальний характер вбивства Андрійка Ющинського. Після скандального процесу професор захворів і більше вже не повернувся в університет.

Сікорський Ігор  

Ігор Сікорський очолив конструкторське бюро по створенню літаків у віці 23 років, будучи студентом Київського політехнічного інституту (який так і не закінчив).

  Навесні 1912 року він привіз на Московську повітроплавальної виставку власноруч розроблений і побудований літак. Машина виграла  в рамках змагання літальних апаратів і була нагороджена золотою медаллю. Переможця помітив і запросив на вечерю голова правління акціонерного товариства «Російсько-Балтійський вагонний завод» Михайло Шидловський, один з найбагатших людей Російської Імперії. «Руссо-Балт» як раз тільки що організував у Петербурзі літакобудівне підприємство.

  За вечерею юнак поділився з інвестором своїми технічними ідеями. Фінансист вирішив ризикнути — запропонував Ігорю посаду головного конструктора. І не прогадав. Так і не отримавши диплом, Сікорський переїхав до столиці імперії, де за рік створив літак-гігант «Російський витязь», перший багатомоторний літак в історії. Оглянувши машину, імператор Микола II в подяку подарував Сікорському золоті годинники.

  Після того, як «Російський витязь» випадково серйозно пошкодили на аеродромі, Сікорський не став його відновлювати, а перейшов до створення більш досконалої моделі. Літак-гігант «Ілля Муромець» став легендарним і одним з найвідоміших його творів. В середині червня 1914 року екіпаж Сікорського здійснив на ньому безпрецедентний для свого часу переліт з Петербурга в Київ і назад.  Рекордний переліт надихнув уряд ініціювати питання по організації першої в історії пасажирській авіалінії Петербург — Москва. Правда, через війну, що почалася, реалізувати цю ідею не вдалося. А «Ілля Муромець» став прообразом усіх сучасних пасажирських і транспортних літаків,  бомбардувальників. На фронті «Муромцы» відрізнялися винятковою надійністю. Їх не садили навіть з  моторами, які горіли, а гасили вогонь прямо в польоті.

  Після більшовицького перевороту Ігор Сікорський (переконаний монархіст) був на волосок від смерті — чекісти внесли його в розстрільні списки як переконаного монархіста. Один із знайомих, який служив у ЧК, дізнався про це і попередив авіаконструктора, що його прийдуть арештовувати. При цьому повідомив: дружину і дочку зачепити не повинні. Взявши паспорт і гроші, Сікорський одразу ж вирушив на вокзал і незабаром добрався до Мурманська, де перебували англійські війська. А звідти виїхав до Франції.

  Композитор-інвестор.

  Переїхавши в США і не маючи ні гроша, в 1923 році Сікорський заснував авіаційну фірму «Sikorsky Aero Engineering Corporation», де зайняв посаду президента. А віце-президентом і інвестором став геніальний композитор і піаніст Сергій Рахманінов. Він виділив Ігорю Івановичу величезну по тим часам суму – п'ять тисяч доларів. Пізніше, коли фінансовий стан фірми покращився, Сікорський повернув ці гроші Рахманінову з відсотками.

  Ще в Росії авіаконструктор займався літаками-амфібіями, здатними злітати з водної поверхні. У США такі літаки виявилися дуже затребувані. Десятиместная амфібія S-38, яку Сікорський створив з однодумцями, стала неймовірно популярною. А наступна, сорокаместна S-42 вразила самого конструктора. Коли Сікорський вперше побачив салон зібраного літака, то згадав, що саме такий салон приснився йому ще у віці 11 років.  Амфібії Сікорського у США закуповував СРСР. Одна з них потрапила в знамениту кінокомедію «Волга, Волга».

  Справа в капелюсі.

  Як відомо, свої машини Сікорський випробовував сам. За штурвал він сідав у сорочці з краваткою і в капелюсі, яку називав жіночим ім'ям Федора. Після кількох аварій, в яких Ігор Іванович залишився цілий і неушкоджений, за капелюхом закріпилася репутація речі, яка приносить удачу. Пілоти фірми перед першим польотом приходять в музей, щоб доторкнутися до капелюсі — на щастя. Подібна традиція існує і в Київському політеху, на території якого стоїть пам'ятник Сікорському з капелюхом в руках. Перед іспитами студенти приходять до пам'ятника, щоб доторкнутися до легендарної капелюсі.

  На превеликий жаль…

  Київський особняк на Ярославовому Валу, в якому Ігор Іванович народився, виріс і конструював свої перші машини, зберігся. Він належить Міністерству оборони України і довгі роки він знаходиться у вкрай занедбаному стані. У 1989 році, коли в СРСР приїжджали сини Сікорського Сергій та Ігор, будинок терміново відремонтували і встановили пам'ятну дошку. Хто і коли вкрав її – невідомо. Будинок, який облюбували бомжі, валиться на очах. У 2000 році будівлю було передано на 49 років в оренду Міжнародного фонду “Музей авіації і повітроплавання імені Сікорського”. Фонд обіцяв зробити в особняку музей, але досі так і не зробив.